Ring oss: +47 33 80 91 19

Livestreaming på Facebook for bedrift – Hva skal til?

Med Facebook Live åpner det seg helt nye muligheter ift å nå ut til publikum som ellers ikke ville lagt merke til deg. Spesielt fordi Facebook oppdaterte nyhetsfeeden sin i 2016 som gjør at den prioriterer liveinnhold fremfor andre videoklipp eller annet innhold som publiseres. Noe som gjør at du med all sannsynlighet vil nå frem til flere av deres følgere på Facebook ved å publisere liveinnhold for de, enn ved å kun legge ut en video. Ikke minst vil dere åpne noen dører for publikum og opptre med troverdighet når dere sender live, kontra om man sender redigert innhold. Men hva krever det egentlig å streame live på Facebook?

Forberede en Facebook Live sending.

Før du skal publisere en livevideo er det veldig viktig å være godt forberedt for at sendingen skal bli så god som mulig og fange interessen til publikum, som gjerne gir deg 10-20 sekunder på å overbevise de.
Vi deler derfor noen enkle tips som du kan benytte når dere skal publisere deres første livevideo på Facebook uavhengig av om dere benytter vår plattform eller enklere plattformer

  1. Fungerer lyd og bilde som det skal?
    Pass på at alt utstyret fungerer og er intakt. Ingenting er mer frustrerende enn om noen f.eks har tatt ut en lydkabel for å bruke den et annet sted imellom sendingene, eller et kamera har mistet fokus siden sist. Finnes det bakgrunnstøy rundt mikrofonen som plukkes opp og skaper distraksjon for seeren? Husk også å skru av lyd på telefon!
  2. Er lysforholdene i rommet gode for sending?
    Sjekk at lyset i rommet er godt nok og at man unngår motlys eller andre lyskilder som forstyrrer. Er det vinduer bak området som filmes bør kanskje gardiner trekkes for. Test kameraer under samme forhold som det vil bli under sending.
  3. Skal du/dere bevege deg rundt i rommet?
    Da er det i så fall viktig å finne ut hvor du kan bevege deg for at kameraet skal fange deg hele tiden. Er tips er å markere ytterpunktene med teip på gulvet, slik at man unngår å havne utenfor kameraets utsnitt.
  4. Skal dere vise noe på projektor?
    Det å filme en projektor kan ofte være utfordrende, og det ender ofte opp i plagsom flimring for seeren. Ta derfor en vurdering på om innholdet fra projektoren skal vises på en egen kilde, som legges på livevideoen som et lite bilde i bildet. Vår projektormodul benyttes derfor av mange av våre kunder.
  5. Skal dere svare eventuelle henvendelser/kommentarer fra publikum underveis?
    Facebook tillater at publikum kan kommunisere med dere på to måter. Enten ved å klikke en av emojiene eller ved å skrive en kommentar. Ta derfor en vurdering på om dere skal sette av en ressurs for å besvare disse, og besvar helst med navnet på den man svarer til. Det kan også være ok å vite at man kan også blokkere enkeltbrukere fra å kommentere om nødvendig.
  1. Forberedelse av innhold
    Det er viktig å være godt forberedt da innholdet du leverer går rett ut til publikum uten redigering. Start gjerne med en presentasjon av deg selv, og hva seeren kan forvente seg av innhold og tidsbruk, oppfordre også til kommentarer og andre tilbakemeldinger, og avslutt med en oppfordring om å dele det arkiverte klippet, samt fortelle om hva de kan vente seg neste gang.
  2. Test av sending
    Det kan også være smart å sette opp en testsending først for å se at alt fungerer, eller teste innholdet. Dette kan gjøres ved å velge å kun distribuere den til en egendefinert brukergruppe eller kun til deg selv. Da publiseres ikke videoen ut til andre enn de du har lagt til i den gruppen.
  3. Vær forberedt på at noen seere kommer til senere.
    Flere av seerene vil komme til underveis i sendingen, og vil derfor kanskje ikke få med seg starten. Sørg derfor for at innholdet er tilpasset slik at det er verdi også for de som kommer til, legg gjerne en punktliste med innhold, eller link til saksliste i beskrivelsen av videoen og informer om at videoen vil arkiveres, slik at man kan se den senere. Et tips er også å avslutte med en kort oppsummering av hva man har snakket om.

 

Til slutt er det viktig å si at hele gevinsten med å kjøre live er at det skal oppfattes live og trekke publikum nærmere dere. Det er derfor ikke krise om man gjør noen små feil underveis hvis man beholder roen, og tar det med et smil.

Ta gjerne kontakt med oss for flere tips og råd ift hvordan man best kan gjennomføre livestreams, og hva slags utstyr man bør velge for å optimalisere det ift deres behov.  Vi har lang erfaring med å produsere livestreams for både det offentlige og private bedrifter.