Youtube vs. Aventia streamingplattform

Når man jobber med salg av en streamingplattform får man dette spørsmålet hele tiden.
YouTube er en veletablert merkevare og plattform som er benyttet av mange globalt i dag. Både private personer som setter opp sine egne YouTube kanaler, men også bedrifter som bruker dette som sin prefererte videoplattform for både opplastet materiale og direktesendinger. YouTube står for nesten 50% av all internettrafikken for forbrukerne i dag, og er naturligvis en viktig arena å være tilstede på, uansett om det er med eget videoinnhold, eller med reklameplass. I tillegg er YouYube gratis, som gjør at terskelen for å gå i gang med videoinnhold for en bedrift er lav.
Så hvorfor skal man da velge bort YouTube til fordel for Aventia CorporateTV eller andre videoplattformer som fremstår som at de tilbyr det samme til en høyere kostnad?
1. Du har liten kontroll over hvordan videoen din fremstår
Bakdelen med at YouTube er gratis er at det er reklamefinansiert, som gjør at om du har en video som er åpen for publikum, så har du heller ingen kontroll på presentasjonen av egen video. Selv om du skulle embedde videoen på din egen hjemmeside vil YouTube kun være et klikk unna å fremstå som noe annet enn man kanskje ønsker.
- YouTube merkevaren kan forvirre kundene
Det er gjort undersøkelser som viser at en del folk kan bli forvirret av å se YouTube sin merkevare på dine videoer. Er det ditt innhold, eller er det YouTube sitt?
- Relaterte videoer er ikke alltid videoer du vil assosieres med
Utfordringen med dette er at du har null kontroll over hvilke relaterte videoer som vises på høyre side av skjermen når noen ser på ditt innhold. Hva YouTube velger å vise der som en relatert video har du null kontroll på, og om det er videoer som er støtende for din målgruppe kan du ende opp med å skade din egen merkevare.
- Du får større konkurranse fra konkurrenter
Når relaterte videoer fungerer som det skal vil du kanskje oppleve den motsatte effekten. Rett etter man har sett din video og ditt produkt får man kanskje presentert dine konkurrenters videoer og produkter rett etterpå. Det gjør at man må skille seg ut som den beste leverandøren og være veldig konkurransedyktige på pris hvis produkter og tjenester fremstår som like gode.
- Og hva slags kontroll har du egentlig på YouTube sin bruk av ditt innhold?
Det får man nesten gjøre seg opp sin egen mening om, men i YouTube sine brukervilkår står det følgende:
https://www.youtube.com/t/terms